Professionaliseren in UX

Priva is een gerenommeerde leverancier van duurzame technologie voor klimaatbeheersing in de glastuinbouw en gebouwenbeheer. Voor de verdere internationalisering en de uitbreiding van haar concurrentiepositie heeft Priva Informaat gevraagd te helpen met het verbeteren van de user experience van haar productlijnen. Als strategisch designpartner hebben wij in de loop van enkele jaren de user experience een impuls gegeven en geholpen met de borging en professionalisering van Priva's eigen UX-expertise.

Een fundament met service design

In 2008 zocht Priva naar nieuwe manieren om haar leidende marktpositie veilig te stellen. Priva wilde producten gaan ontwikkelen met:

  • Een consistente ux over verschillende productlijnen.
  • Meer gebruiksgemak.
  • Een betere ondersteuning bij lokalisatie en vertaling voor de internationale markt.

Al gauw werd duidelijk dat het project baat zou hebben bij een bredere scope. In plaats van ons direct op pijnpunten in specifieke gebruikersinterfaces te richten, voerden we eerst een service design project uit. Dit leverde een diepgaand inzicht op in alle touchpoints van Priva en resulteerde in een overzicht van het totale service-ecosysteem.

Gedeeld klantbeeld binnen de hele organisatie

Het service design project liet zien hoe gebruikers de producten van Priva gebruiken en hoe de interactie is tussen de verschillende rollen (zoals facility managers, consultants, installateurs) tijdens de gehele cyclus van de dienst. Persona's, customer journeys en een service-ecosysteem hielpen om een adequaat klantbeeld op te bouwen en dit te delen met de hele organisatie. Klantinzicht was zo niet langer het exclusieve domein van marketing en verkoop.

Samen met Priva's brand manager organiseerde Informaat een reeks succesvolle service design workshops die hielpen deze nieuwe vorm van 'design thinking' te laten leven in de organisatie.

Voorbeeld van een persona binnen het Priva service-ecosysteem

Strategisch ontwerp toegepast in tactische projecten

De resultaten van het service design project vormden het uitgangspunt in de concept- en detailfasen die hierop volgden. Design kreeg in de organisatie geleidelijk steeds meer ruimte en dit leidde tot significant betere producten. Priva ziet onze rol als katalysator in de transformatie van een IT- naar UX-gericht bedrijf dan ook als een belangrijke toegevoegde waarde van Informaat. Sinds 2008 hebben we ongeveer twintig projecten uitgevoerd voor Priva, variërend van het ontwerp van de bedrijfswebsite, de inrichting van een bibliotheek met grafische elementen, de ontwikkeling van een visuele identiteit voor softwareapplicaties tot het ontwerp van diverse webapplicaties en UX-innovatieactiviteiten.

Zelfstandig verder innoveren

In de loop der tijd besefte Priva dat UX design te belangrijk is om alleen aan externe medewerkers over te laten en besloot het zelfvoorzienend te worden op het vlak van UX design; UX moest een interne kerncompententie worden. Informaat heeft geholpen met de opbouw van die eigen expertise. We ondersteunden bij de ontwikkeling van organisatiespecifieke UX-competenties met de werving van UX professionals en de inrichting van een eigen UX design studio met strategische relaties binnen de organisatie.

Priva is nu in staat om de ux-innovatie voort te zetten met eigen mensen, designmethoden en -tools. Websites, webapplicaties, touchscreen- en desktopapplicaties: ze worden allemaal ontworpen met de behoeften, verwachtingen en doelen van de gebruikers als uitgangspunt.

Meer informatie over dit project?

Wil je meer weten dit project, over ons werk voor Priva of service design? Neem contact op met Marcel Kosters.

E-mailadres sales@informaat.nl
Telefoonnummer +31 (0) 35 543 1222