Met content naar omnichannel

Een omnichannel contentstrategie slaat de brug tussen gebruikersbehoeften en bedrijfsdoelstellingen. Daarbij draait het om een aantal cruciale vragen. Wat is het doel van je organisatie en hoe kun je dit bereiken met relevante content? Dat we niet in elk kanaal letterlijk dezelfde content hoeven te tonen is helder. Maar hoe zorg je ervoor dat in elk kanaal wel de kern van je boodschap dezelfde is en eenzelfde 'tone-of-voice' heeft? Hoe beheer je content op zo'n manier dat de klant het merk op elk kanaal ervaart als een coherent, consistent en aantrekkelijk geheel? Het antwoord op deze vragen bepaalt uiteindelijk of (potentiële) klanten zich verbinden aan jouw organisatie of merk.

Omnichannel contentstrategie

De 7 pijlers van de omnichannel contentstrategie van Informaat
  1. Klant centraal
  2. Inhoud en vorm
  3. Toekomst bestendig
  4. Structuur modulariteit
  5. Eigen stem
  6. Governance
  7. Meten is weten

Gecoördineerde inzet van alle kanalen

Een contentstrategie beschrijft ook hoe de verschillende kanalen (internet, social media, klantenservice e.d.) op elkaar worden afgestemd. Een klant beperkt zich immers zelden tot contact via één kanaal. Wie content omnichannel benadert zorgt ervoor dat de content zich flexibel aanpast aan het kanaal, het soort device, de locatie of het klantprofiel.

Solide architectuur achter flexibele content

De sleutelzin is 'Create Once, Publish Everywhere' (COPE). Als je content in kleinere stukjes opdeelt, kun je per kanaal bepalen wat je wel en niet (meteen) laat zien. Door toevoeging van de juiste metadata aan de onderdelen kun je klanten content op maat tonen op basis van bijvoorbeeld hun klantprofiel. Zo voorzie je de klant optimaal in zijn behoefte en beperk je tegelijk doorlooptijden en kosten.

Plan voor creatie én beheer

Onze contentstrategen helpen je om contentcreatie naar een hoger niveau te brengen. We inventariseren bestaande content, schonen deze op en zetten hem modulair op. Als het nodig is zoeken we samen een nieuw cms dat kan wat nodig is. Ook vergeten we het beheer niet. Want het is belangrijk dat duidelijk is wie waarvoor verantwoordelijk is en hoe je taken efficiënt kunt uitvoeren. We brengen eigenaarschap in kaart en optimaliseren creatie- en redactieprocessen voor tekst, beeld en social media. Het resultaat is een gedegen aanpak voor aansprekende en adaptieve content, waarmee jij duurzame resultaten kan bereiken.

Geen woorden maar waarde

Vind je het hoog tijd om de waarde van je content te verbeteren? We laten je graag zien hoe we te werk gaan. Neem contact op met Daco Bogaard.

E-mailadres sales@informaat.nl
Telefoonnummer +31 (0) 35 543 1222