Het startpunt voor customer experience

Veel organisaties weten goed hoe ze hun klant willen aanspreken en overtuigen. Alleen de manier waarop ze dat in de praktijk doen verschilt vaak per afdeling en discipline. Dit leidt tot grote verschillen in vorm, stijl en kwaliteit tussen fysieke en digitale touchpoints. En dat verstoort een excellente klantbeleving.

Eén bron voor één beleving

In een customer experience library verzamel je al het bruikbare materiaal dat bijdraagt aan het ontwerp van de excellente klantbeleving. De customer experience library bevat bijvoorbeeld ontwerpprincipes, kleurpaletten, persona’s, merkwaarden en herbruikbare code. Samen met onze customer experience designers bepaal je welke zaken je wel en niet in de library wilt opnemen.

Bestaand materiaal checken we op relevantie en actualiteit en werken we bij waar nodig. Als blijkt dat er iets ontbreekt of onvoldoende bedrijfsbrede toepasbaarheid heeft, voegen we het toe of maken we het herbruikbaarder. Dit alles doen we in overleg met alle stakeholders. Zo ontstaat er in de hele organisatie draagvlak voor de customer experience library.

Onderdelen van een customer experience library
Onderdelen van een customer experience library

Creëren, doorontwikkelen én borgen

Een customer experience library opzetten hoeft niet veel tijd te kosten, want elke organisatie heeft kennis en methoden vastgelegd die bijdragen aan de beleving van de organisatie, hoe bescheiden ook. De waarde van de customer experience library ligt vooral besloten in het gezamenlijke karakter. Iedereen die betrokken is bij het ontwerp van de klantbeleving kan putten uit dezelfde bron.

Bovendien kan iedereen een bijdrage leveren, want de customer experience library blijft altijd doorgroeien met ‘best practices’. Daarom denken we ook na over de inrichting van de organisatie rondom de customer experience library en de inbedding in de organisatie. We beantwoorden vragen als: Waar staat de customer experience library? Wie is er verantwoordelijk voor? En hoe houd je hem overzichtelijk en relevant? Zo borg je de waarde van de library in de organisatie.

Daarom een customer experience library

  1. Eén bron voor een excellente klantbeleving, minder discussie tussen afdelingen
  2. Verhoogt innovatietempo dankzij kortere ontwerp- en ontwikkeltijd
  3. Vereenvoudigt toegang tot actuele ontwerpkennis, minder fouten
  4. Stijlaanpassingen sneller door te voeren
  5. Met integratie van een sandbox nog efficiënter prototypen en trainen

Ook schatbewaarder worden?

Wil je meer weten over hoe je een customer experience library kunt opzetten, onderhouden en inzetten voor een excellente klantbeleving? Danny van Wieringen vertelt graag hoe Informaat jouw organisatie hierbij kan helpen.

E-mailadres sales@informaat.nl
Telefoonnummer +31 (0) 35 543 1222