Ambusuite
Gebruiksvriendelijke tools voor de medewerkers in de ambulance

Wij hebben voor Ambusuite, onderdeel van het VIPLive platform van Topicus, een herontwerp gemaakt van Ambuforms, het hulpmiddel van de verpleegkundigen in de ambulancezorg, zodat deze meer naar de wensen en behoeften van de gebruikers functioneren.
Tijdens de ambulancerit
Ambusuite is het technologieplatform voor de registratie van ambulancezorg, procesmanagement, rapportages en vooraankondigingen naar de spoedeisende hulp in een groot deel van het land. Ambuforms is het medisch patiëntendossier dat verpleegkundigen gebruiken op de iPad in de ambulance. Met Ambuforms is een ambulance-verpleegkundige in staat om alles te registreren wat er gebeurt gedurende een ambulancerit. Deze informatie wordt vertrouwelijk aangeboden aan het ziekenhuis zodat ze ook daar weten dat er een nieuwe patiënt onderweg is, waarom de patiënt wordt vervoerd naar het ziekenhuis en welke medische handelingen zijn uitgevoerd. Zo kan de behandeling in het ziekenhuis hierop afgestemd worden en kan er een efficiëntere overdracht plaatsvinden van ambulance naar ziekenhuis (dit hoeft niet meer, zoals vroeger, op papier uitgevoerd te worden).
Meegelopen op locatie
Een van onze UX designers, Anouk Roumans, werkte in een team dat verantwoordelijk was voor het verbeteren van de gebruikerservaring bij het vastleggen van de medische gegevens in de ambulance. “Tijdens dit project heb ik user research uitgevoerd, interviews gehouden, een customer journey gemaakt, meegelopen op locatie, workshops met gebruikers gehouden en user tests ingezet om de knelpunten en de behoeften van de gebruikers in kaart te brengen om het platform te verbeteren.”
Anouk liep mee op de ambulance-locatie Noord-Brabant en interviewde medewerkers in zes ambulanceregio's in Nederland. Ze tekende al doende de behoeften van de verpleegkundigen op. Deze eisen en wensen werkte zij uit in gedetailleerde wireframes en een werkend prototype. Daarnaast heeft ze een start gemaakt met het ontwerp voor het design system voor iPad-gebruik.
Knelpunten
Gebruikers van Ambuforms ervoeren een aantal knelpunten, variërend van behoefte aan meer overzicht en toegankelijkheid, tot het efficiënter invoeren van bepaalde gegevens. Ook wilden de verpleegkundigen dat het invoeren van medicatie makkelijker zou worden, en dat ze in een oogopslag de voorgeschiedenis van de patiënt konden zien - welke handelingen en werkdiagnoses collega’s eerder hebben uitgevoerd.
"Ik zou graag oude ritten van patiënten terug willen zien zodat ik gegevens van mijn collega’s kan overnemen en ik de patiënt sneller en beter kan helpen."
—
Ambulanceverpleegkundige
Makkelijker en sneller
Het resultaat is een aangepaste applicatie waarin er gekeken is naar nieuwe structuur van invullen en navigeren. Hierdoor kan de gebruiker er makkelijker en sneller doorheen klikken, waardoor er meer tijd over is voor de zorg van de patiënt. Er is hierbij gelet op accessibility en grootte van de invoervelden en klikken van handelingen.
Het invoeren van gegevens (waaronder vitals en medicatie) is op een manier ontworpen die aansluit bij de behoeften van de gebruiker, waarbij zij het invoeren meer zelf in de hand hebben. Een voorgeschiedenis van patiëntenpagina is ontworpen waarmee de ambulancezorgprofessional inzicht heeft en een betere behandeling kan geven aan de patiënt. De privacy van de patiënt is gewaarborgd en de voorgeschiedenis is alleen in te zien voor de behandelende ambulancezorgprofessional.
Ook behoefte aan gebruiksvriendelijke tools?
