Het huidige systeem van inkomensregelingen is een oerwoud waar zelfs experts in verdwalen. Voor mensen die het financieel al zwaar hebben is dit extra problematisch. Ze hebben wel recht op ondersteuning, maar zien door de bomen het bos niet meer. Elke regeling heeft eigen voorwaarden, procedures en loketten. Het gevolg? Regelingen blijven ongebruikt terwijl mensen ze hard nodig hebben. Deze uitdaging gingen we aan met het concept-ontwerp voor een Persoonlijk Digitaal Regelingenoverzicht (PDR).

Van financieel doolhof naar helder overzicht.
Meer dan een miljoen Nederlanders hebben moeite om rond te komen. Velen van hen laten geld liggen omdat ze niet weten waar ze recht op hebben. Of omdat het aanvragen ervan te moeilijk of te spannend is. Voor het Ministerie van BZK ontwierpen we het prototype van een digitale tool die mensen feilloos door het woud van regelingen en instanties loodst. Een ontwerp dat direct bijdraagt aan bestaanszekerheid.
De uitdaging
Het ontwerp
Weg met ellenlange formulieren en ingewikkelde berekeningen. Het PDR zet de gebruiker centraal met een persoonlijk advies over beschikbare regelingen. Door slim gebruik van DigiD-gegevens wordt veel automatisch ingevuld. In één oogopslag zie je waar je recht op hebt en word je stap voor stap door het aanvraagproces geleid. Helder, overzichtelijk en zonder onnodige drempels.
De aanpak
Er bestond al veel diepgaand onderzoek naar de doelgroep en niet-gebruik van regelingen. Door eigen en AI-analyse van bestaand onderzoek, door nauwe betrokkenheid met domeinexperts en door gebruikersonderzoek met prototypes ontdekten we wat mensen écht nodig hebben. In iteratieve workshops met het team verfijnden we het concept tot een oplossing die werkt voor gebruikers: RegelWijzer. Geen aannames, maar concrete inzichten op basis van gesprekken met burger.

Het resultaat: RegelWijzer
De tests leverden verrassende inzichten op. Waar we enige terughoudendheid verwachtten, bleek juist het tegenovergestelde: gebruikers hadden direct vertrouwen in het advies. De combinatie van de overheid als afzender en inloggen met DigiD gaf mensen het gevoel dat 'het wel moet kloppen'. In dit vertrouwen zien we de kernwaarden betrouwbaarheid en transparantie van de overheid succesvol vertaald naar digitale dienstverlening. Samen met het automatisch laden van gegevens nam dit veel onzekerheid weg. Wel werd zichtbaar hoe vragen over inkomen en financiën stress kunnen veroorzaken. Hoe minder mensen zelf hoeven in te vullen, hoe groter de kans dat ze de aanvraag afmaken. Deze waardevolle inzichten maken het concept klaar voor de volgende fase: besluitvorming over de volgende stappen van het PDR en vervolgonderzoeken.
Design impact
Dit project bewijst dat de ontwerpaanpak het verschil kan maken bij grote maatschappelijke vraagstukken. Door complexe systemen menselijk en toegankelijk te maken, helpen we mensen concreet bij hun financiële bestaanszekerheid. Als ontwerpers voor het leven maken we niet alleen mooie interfaces, maar dragen we bij aan een eerlijkere samenleving waarin iedereen krijgt waar hij recht op heeft.
Benieuwd hoe je impact kan maken met design thinking in jouw organisatie?
