Hogeschool Rotterdam

De user experience van onderzoek

Informaat gebruikersonderzoek voor Hogeschool Rotterdam

Wat als onderzoekers je content niet komen halen? Dan moet je het ze brengen. Voor Hogeschool Rotterdam vonden we een nieuw type gebruiker, die precies dit doet via social media. Start van een nieuwe contentstrategie?

Opdracht

Hogeschool Rotterdam heeft ons gevraagd om de gebruikerservaring van de website hr.nl/onderzoek in kaart te brengen. Doelen van deze website zijn:

  • Kennis uit onderzoek terug laten vloeien naar het onderwijs.
  • Kennis aandragen aan professionals in de praktijk.
  • Gesubsidieerd vervolgonderzoek doen.

Aanpak

  • De behoeften van gebruikers onderzoeken via interviews.
  • Persona's en customer journeys maken.
  • Inzichten verkrijgen en verbeterpunten aandragen.

We zouden dagelijks moeten werken met customer journey's. Zo leren we onze gebruikers echt kennen en kunnen we onze communicatie- en contentstrategie beter inrichten.

Adri-janne Vaartjes

— 

Communicatieadviseur

Hogeschool Rotterdam

Persona's

De interviews lieten zien dat Hogeschool Rotterdam veel goed verzorgde en relevante content maakte voor gebruikers die onderzoek willen doen. Deze gebruikers bevinden zich echter niet op de website van de hogeschool, maar zoeken informatie over onderzoek in andere bronnen.

Deze kloof tussen de doelgroep en de website van Hogeschool Rotterdam lijkt te overbruggen door een ander type gebruiker, die content over onderzoek wil delen in haar eigen netwerken.

Beide typen gebruikers lijken elkaars customer journey aan te vullen, en daarom hebben we hen, als de persona’s 'Maris' en 'Indre', centraal gesteld in ons onderzoek.

Beschrijving van de persona 'Indre'Beschrijving van de persona 'Maris'

Customer journeys

In een workshop met de communicatie-adviseurs van verschillende kenniscentra van de Hogeschool Rotterdam hebben we twee customer journeys verkend:

  • Indre wil de projecten waar ze als subsidieverstrekker bij betrokken is, monitoren en delen binnen haar netwerk.
  • Maris is op zoek is naar up-to-date kennis en experts over het onderwerp jeugdzorg, zodat ze partners kan vinden om onderzoek mee te doen.
Customer journey van 'Indre'Customer journey van 'Maris'

Inzichten

In de workshop en interviews kregen we een aantal belangrijke inzichten:

  • Gebruikers verwachten meer focus op onderzoek, dan op onderwijs.
  • Gebruikers zoeken op onderwerp en thema.
  • Gebruikers willen slimme zoekresultaten die ze kunnen filteren.
  • Gebruikers willen doorklikken naar gerelateerde content.
  • Gebruikers willen content kunnen scannen.
  • Gebruikers willen de content ontvangen in hun eigen netwerk.

Verbeteringen

Voor elke van deze inzichten hebben wij in een visueel aantrekkelijke presentatie verbetervoorstellen gemaakt. Met deze presentatie kunnen de communicatieadviseurs Hogeschool Rotterdam bewuster maken van de problematiek, zodat zij samen met IT en de webredactie aan de slag kunnen gaan met het optimaliseren van de gebruikerservaring van hun doelgroep.

Verbetervoorstellen website Hogeschool Rotterdam

Vragen over UX en onderzoek?