Snappet

Customer journeys voor sterkere leergroei

Snappet

Alles voor een sterkere leergroei bij leerlingen op de basisschool. Met dat motto levert Snappet een digitaal onderwijsplatform. Maar wat kun je doen om nóg meer scholen te overtuigen en de dienst nóg beter in te richten? Wij hebben met het team van Snappet customer journeys gemaakt om een beter inzicht en overzicht te krijgen van hun eigen dienstverlening. En om verbeterideeën te ontwikkelen.

Tablet-onderwijs

Steeds meer scholen werken met tablet-onderwijs. Snappet levert daarvoor een digitaal platform, waarmee leerlingen digitaal kunnen werken in vrijwel alle vakken. Via de applicatie krijgen leerlingen extra instructies, oefeningen en toetsen. Leerlingen en docenten zijn enthousiast over Snappet. Het levert tijdwinst, inzicht en overzicht en betere leerresultaten. Snappet is marktleider op dit moment. Het wil meer scholen bereiken en de dienst beter inrichten zodat nóg meer leerlingen sneller een sterkere leergroei doormaken.

Holistisch begrip van de dienstverlening

Gebruik makend van eigen onderzoek en interviews met docenten hebben we bestaande inzichten in context geplaatst. Samen met het team van Snappet hebben we een totaaloverzicht van de dienst gemaakt: het Snappet ecosysteem. Dat biedt een mooie helikopterblik op alle fasen van de dienstverlening, alle doelgroepen, hun interacties en de touchpoints. Zo wordt inzichtelijk hoeveel verschillende mensen en rollen er betrokken zijn en wat er allemaal bij komt kijken. De beste uitgangssituatie om goede keuzes te maken voor vervolg.

Customer Journey Snappet

Schooldirecteuren en docenten

De grootste groep eindgebruikers van de Snappet-tools zijn natuurlijk de leerlingen. Maar de docenten, die ermee werken, en de schooldirecteuren, die besluiten tot aanschaf van de tools, zijn ook belangrijke stakeholders. Voor deze twee doelgroepen hebben we in deze opdracht persona’s gemaakt: concrete levendige profielschetsen, die helpen om door de ogen van de gebruikers naar de Snappet-dienstverlening te kijken. Sommige directeuren zijn van het type: ‘ik heb een idee en vraag mijn team dat te helpen doorvoeren’. Andere directeuren zijn van het type: ‘heeft mijn team een idee, dan help ik mijn team het uit te voeren’. En zo heb je ook onder docenten natuurlijk verschillende typen. Elke type directeur/docent heeft zijn eigen behoeftenpatroon. En daar wil Snappet rekening mee houden.

Customer journeys

In een reeks van 7 workshops zijn we, geleidelijk aan in steeds meer detail, gaan analyseren wat er gebeurt in elke stap van de journey. Welke behoefte heeft de directeur, welke de docent? Hoe werken ze samen en wat hebben ze nodig? Hoe adresseert Snappet dat in de huidige dienstverlening? Wat gaat goed en wat kan beter? In de customer journeys zie je duidelijk de pluspunten en de pijnpunten en dat levert volop aanknopingspunten op voor de ontwikkeling van verbeterconcepten. Denk hierbij aan dingen als het beter aansluiten bij de schoolvisie, een campagne gericht op schoolbesturen, of het inzichtelijker maken van het introductieproces voor leerkrachten.

Customer Journey Snappet_1Service Ecosysteem Snappet_2Service Ecosysteem Snappet_3

Next steps

Een eerste snelle prioritering van de verbeterideeën is gemaakt door de impact op de klantbeleving en de benodigde inspanningen te bepalen. We hebben tot slot een roadmap met vervolgstappen opgesteld voor de korte en lange termijn. Op dit moment gebruikt Snappet de verbeterideeën om de marketingcampagnes verder invulling te geven.

Wil je ook inzicht in de customer journey?