United

Portal biedt grip op postproductie-proces

Postproductie-werk bij United

United vroeg onze hulp bij het ontwerpen van een portal die haar klanten inzicht geeft in het postproductie-proces. We hebben een oplossing ontworpen die United én haar klanten veel voordeel oplevert. Vroegtijdig en regelmatig feedback ophalen bij gebruikers is hierbij essentieel geweest.

Grote speler in televisie- en mediaproducties

United speelt mee in de internationale top van televisie- en mediaproducties. Veel mensen kennen het bedrijf van de grote regiewagens die worden ingezet bij voetbalwedstrijden en muziek-evenementen. United maakt deel uit van Euro Media Group (17 bedrijven in 7 landen).

Portal en app: helder proces

Postproductie bestaat uit een diverse reeks gecompliceerde processen om van de ruwe opnames een uitzendbaar televisieprogramma te maken. United wil haar klanten inzicht geven in die processen. De portal die wij ontworpen hebben doet precies dat. Met de United Anywhere-app zien klanten op elk moment hoe het er voor staat.

Zo kan een klant onder meer inzien wat zijn storageverbuik is, of bijvoorbeeld het aantal gebruikte uren bij audio-nabewerking. Dus geen onaangename verrassingen zoals extra uren, uitlooptijden of onduidelijkheden over facturen achteraf: de app zorgt ervoor dat alle afspraken transparant en inzichtelijk blijven. Niet alleen voor de klanten, maar ook voor de eigen medewerkers.

Het ontwerp van de United app

Alle stakeholders betrokken

In een service design traject van 5 weken hebben we samen met alle betrokkenen de processen doorlopen die zich afspelen tussen United en haar klanten. Interviews met gebruikers hebben ons volop inzicht gegeven in hun behoeften. Zo konden we persona’s maken voor de verschillende soorten klanten.

Een scherm van de United appOntwerp mobiele app UnitedEen van onze ontwerpen voor de United app

Ontwerpen en prototypen

Vervolgens hebben we de visuele identiteit (kleuren- en vormentaal) van de portal ontwikkeld. Samen met United hebben we de belangrijkste ontwerpprincipes bepaald: 'all devices, mobile first’ en ‘user-centered’.

Wij hebben het ontwerp uitgewerkt in wireframes en daarna in een prototype omgezet. Na een succesvolle pilotperiode met 10 testgebruikers, die regelmatig feedback gaven, gaf de directie groen licht om de app verder vorm te geven samen met het development team van United.

Met hulp van Informaat hebben we nu nog scherper in kaart hoe onze klanten precies willen werken. Dat levert waardevolle informatie op voor het vormgeven van applicaties. Ook zorgt het voor meer efficiency en waardevolle inzichten voor productieleiders.

Ralph de Leeuw

— 

Manager Post Production and Digital Services

United

Veel nieuwe inzichten

De nieuwe portal levert United veel voordelen op. Zoals het beter monitoren van planning en budget, het beter verdelen van taken over teamleden, en het in real time monitoren van de voortgang van opdrachten.

Onze werkwijze, het ontwerpen vanuit de behoefte van de gebruiker, heeft tot nieuwe inzichten geleid. De nieuwe portal wordt niet alleen gebruikt door klanten, maar ook door eigen medewerkers. Een volgende stap is het uitbreiden van de portal voor andere bedrijfsonderdelen van United.

Wil jij ook voordeel voor klanten én organisatie?