Zorgdomein

Zorg inzichtelijker voor optimale samenwerking

Een huisarts heeft gemiddeld maar 10 minuten tijd voor een patiënt. Een verwijzing, of aanvraag voor onderzoek, moet goed, maar ook snel en eenvoudig geregeld kunnen worden. Onze ontwerpen van onderdelen van het ZorgDomein-platform en voor een ‘bloedprik-app’, leveren flinke verbeteringen op voor zorgaanbieders en zorgconsumenten.

91% van de huisartsen

ZorgDomein ontwikkelt het gelijknamige platform dat in heel Nederland zorgconsumenten en zorgaanbieders met elkaar verbindt. 91% van de huisartsen gebruikt ZorgDomein bij het verwijzen van patiënten. Huisartsen en andere zorgaanbieders kunnen patiëntinformatie veilig onderling uitwisselen. De patiënt die is verwezen, vindt er informatie voor zijn afspraak.

Aanvragen en uitvoeren van lab-onderzoek

Als eerste hebben we digitale aanvragen van lab-onderzoek verbeterd. Op deze manier maken huisartsen gemakkelijker de stap van papier naar digitaal. Aan de hand van customer journey maps voor de drie betrokken gebruikersgroepen, kregen we antwoord op de vragen: Waar loopt de huisarts die lab-onderzoek aanvraagt tegenaan? En de patiënt die naar een prikpost moet? En de afnamemedewerker die bloed prikt?

Mockup Zorgdomein

Van ontwerp naar gebruik

We hebben nieuwe ontwerpen gemaakt voor het aanvraagproces en een app ontworpen voor medewerkers van prikposten. Natuurlijk hebben we die getoetst met de gebruikers. Het resultaat:

  • Huisartsen worden beter ondersteund bij hun aanvraag, ze kunnen bijvoorbeeld eenvoudiger onderzoeken vinden bij een ziektebeeld;
  • Patiënten kunnen informatie over de aanvraag digitaal inzien en vinden eenvoudig een prikpost in de buurt;
  • Er is snelle en juiste informatie-uitwisseling voor medewerkers die bloed afnemen.

Veel huisartsen en andere zorgverleners vragen lab-onderzoek nu online aan en diverse labs hebben de nieuwe app in gebruik.

De nieuwe app voor ZorgdomeinRedesign Zorgdomein app

Groeiend zorgaanbod

Door ons herontwerp kunnen zorginstellingen makkelijker en beter hun zorgaanbod invullen en beheren. Het platform is ooit ontstaan om huisartsen inzicht te geven in het zorgaanbod van ziekenhuizen. Steeds meer andere zorgaanbieders én zorgvragers worden op het platform aangesloten. Zoals paramedici, thuiszorg- en GGZ-instellingen en leveranciers van zorghulpmiddelen. Al die zorginstellingen beschrijven hun aanbod in ZorgDomein en zetten het daarmee in de etalage voor andere zorgverleners.

Met oog voor de gebruiker en dóórvragen heeft Informaat complexe situaties vertaald in heldere en goed uitgewerkte ontwerpen, die we met componenten uit het design system hebben geïmplementeerd. We hebben super stappen gezet.

Patricia Govaert

Zorgdomein

Helder ontwerp

In ons nieuwe ontwerp vult de beheerder het aanbod in logische stappen in, waarbij wordt toegelicht wat er wordt verwacht en wie de informatie krijgt te zien. Ook wordt duidelijker aangegeven of en wanneer het aanbod zichtbaar wordt. Dit biedt de beheerders straks meer overzicht, structuur en houvast. Zo vormt ook dit ontwerp een mooie stap naar nog meer kwaliteit op het platform.

Ook naar een optimale samenwerking?