AkzoNobel

Een nieuwe jas op maat

AkzoNobel wilde een redesign van haar internationale website voor consumentenverf. Pijlers in onze oplossing zijn uniformiteit, flexibiliteit en gemak. Zodat de merkwaarde van AkzoNobel is geborgd én landen eenvoudig een eigen kleur kunnen geven aan de website.

Hoe kun je uniformiteit en flexibiliteit mengen?

Als multinational bedient AkzoNobel wereldwijd tientallen lokale markten - en dat heeft gevolgen voor de digitale communicatie. De consumentensite voor verf wordt bijvoorbeeld aangeboden in 46 landen. Hoe kun je dan bij een redesign een krachtige merkwaarde uitstralen en tegelijkertijd meer flexibiliteit bieden aan lokale markten? En rekening houden met verschillende gebruikersgroepen? Onze UX’ers hebben hiervoor de oplossing ontwikkeld.

Perspectief van de gebruikers

Doe-het-zelvers hebben een andere informatiebehoefte dan klanten die schilderwerk uitbesteden. De website van AkzoNobel moet deze verschillende groepen allemaal goed bedienen. Grondslag van ons werk is dan ook gebruikersonderzoek: bestaande onderzoeken van de marketingafdeling, webstatistieken en door ons opgestelde customer journeys waarmee we pijnpunten van gebruikergroepen hebben achterhaald. Vervolgens hebben we passende maatwerkoplossingen ontwikkeld, zoals een paint calculator waarmee doe-het-zelvers kunnen uitrekenen hoeveel verf ze nodig hebben.

Het was voor mij een echte uitdaging om in al mijn ontwerpoplossingen voor AkzoNobel de juiste balans te vinden tussen uniformiteit, flexibiliteit en gemak.

— Denny Hurkmans, Interaction designer

Bouwdoos vol handige blokken

In een scrumteam hebben we in sprints van twee weken nieuwe functionaliteit opgeleverd. Met als resultaat een steeds verder groeiende verzameling handige bouwstenen. Dankzij deze blokken kunnen landen zelf contentpagina’s opbouwen en kiezen of ze elementen zoals een product- of beeldmodule wel of niet gebruiken. Met de kleurenmodule kunnen ze snel het kleurgebruik bepalen en aanpassen. En de tekstmodule helpt landen gemakkelijk hun eigen teksten te beheren.

UX achter en voor de schermen

Naast het redesign van de website voor consumenten hebben we ook een nieuwe site voor professionele schilders opgeleverd voor verschillende lokale markten. Verder hebben we meegewerkt aan de verbetering van het ontwerpproces en de totstandkoming van een componentenbibliotheek. Onze UX lead heeft al deze projecten gecoördineerd. Zo hebben we AkzoNobel achter én voor de schermen geholpen haar digitale producten en diensten te stroomlijnen.

Wil je ook een nieuwe jas voor je website?

Danny van Wieringen

Accountmanager

+31 6 5353 7387