Beste B2B, neem grip op de toekomst, niet door te 'voorspellen' maar te 'voorstellen'
Auteur
Susanne van Mulken
Geplaatst
04 mei 2023
Leestijd
2 minuten
Traditionele B2B bedrijven worstelen nogal eens met hun strategische koers: Wat kunnen ze doen om ervoor te zorgen dat ze relevant blijven in een wereld die razendsnel verandert? Doorgaan met de producten waar je groot mee geworden bent en veel in hebt geïnvesteerd, of een hele nieuwe richting inslaan met alle onzekerheid die daarmee gepaard gaat?
Toch is dat geen moeilijke keuze. Het is immers geen kwestie van 'óf óf'. Het is meer 'én én': En vandaag verbeteren om morgen beter te presteren binnen het bestaande business model. En innoveren om toekomstig verdienvermogen te vinden. Kijk bijvoorbeeld naar Netflix of Picnic, zij verbeteren én innoveren elke dag.
"Om te overleven in de wereld van (over)morgen is ‘elke dag een beetje beter’ niet meer genoeg."
Edwin Lieftink
—
Design strateeg,
Informaat
Psychologische drempels
Maar vaak spelen naast het volle geloof in ‘én én’ ook psychologische drempels een rol. Denk aan onvoldoende draagvlak binnen het team of binnen de gebruikers- of klantgroep. Mensen hebben nogal eens last van zogenaamde cognitieve biases (Kahneman). Ze willen bijvoorbeeld liever geen risico nemen, zijn gewoon bang voor verandering, of denken dat het nieuwe proces niet beter zal zijn dan het oude. Bang om fouten maken. Daarnaast zijn sommige mensen gewoon meer analytisch en minder creatief. Dat zijn allemaal heel menselijke eigenschappen. Eigenschappen waar je rekening mee moet houden als je gaat innoveren (bijv. Mckinsey & Company).
Ontwerpend innoveren
Door ontwerpend te innoveren kun je in mijn ervaring deze psychologische drempels flink verlagen. Innovatie gaat voor een belangrijk deel over verbeeldingskracht; met die verbeeldingskracht kun je ongrijpbare dingen concreet en bespreekbaar maken, onzekerheid en angst voor het onbekende wegnemen. Met verbeeldingskracht kun je een toekomst creëren waar je in kan geloven en die je helpt om het oude los te laten. Innovatie vraagt erom dingen in beweging te brengen. Scherp denken en dan doen. In kleine stapjes. En daarvan leren.
Toekomst verkennen
B2B bedrijven kunnen ook ‘grip nemen’ op hun toekomst. Zoals mijn collega en doorgewinterde design strateeg Edwin Lieftink zegt: Interdisciplinaire ontwerpteams kunnen bedrijven helpen om de toekomst te verkennnen. Want ook al kunnen we de toekomst niet voorspellen, door met ontwerpers te werken kun je je er wel een concrete (visuele) voorstelling van maken. Daarmee wordt hij bespreekbaar en kun je je tijdig aanpassen aan veranderende behoeften en omstandigheden. Niet voorspellen, maar voorstellen dus.
Donderdag 11 mei presenteert Edwin hoe we door waarden- en datagedreven te ontwerpen verschillende toekomstscenario’s voor CRV hebben verkend. Nieuwsgierig naar de principes? Kom naar Emerce B2B Digital. Of lees wat we voor jou kunnen doen.
Over de auteur

Susanne van Mulken
Strategy director
True experience
Service Design

