Content meets MACH en MACH needs content
Auteur
Arjoen Kikkert
Geplaatst
26 juni 2023
Leestijd
6 minuten
Over hoe contentarchitectuur helpt het volledige potentieel van je headless contentmanagement systemen te benutten.
Onlangs namen mijn collega's Vanessa, Henk en ik deel aan het MACH 2-evenement. Voor degenen die niet bekend zijn met MACH, het is een visie op systeemarchitectuur die staat voor:
- Microservices: Dit zijn afzonderlijke stukjes bedrijfsfunctionaliteit die onafhankelijk worden ontwikkeld, geïmplementeerd en beheerd.
- API-first: Hierbij wordt alle functionaliteit beschikbaar gesteld via een API, waardoor het mogelijk wordt om twee of meer applicaties of services aan elkaar te koppelen.
- Cloud-Native SaaS: Dit verwijst naar Software-as-a-Service die gebruikmaakt van de volledige mogelijkheden van de cloud, inclusief schaalbaarheid en het vermogen om optimaal gebruik te maken van beschikbare bronnen. Het beheer van upgrades is hierdoor niet meer nodig.
- Headless: Bij deze benadering is de front-end gebruikerservaring volledig losgekoppeld van de logica en content, waardoor er meer vrijheid is bij het ontwerpen van de gebruikersinterface en het verbinden met andere kanalen en apparaten.
Als content system designers zijn wij bijzonder geïnteresseerd in dit evenement, omdat het ontkoppelen van content en presentatie (de 'H' in MACH) invloed heeft op de manier waarop we content moeten ontwerpen in deze systemen.
Art & Science
Het MACH-evenement had als thema 'Art en Science', waarbij er werd opgeroepen om de bedrijfskant, oftewel de "Art", meer te betrekken bij het technologische framework van MACH. De meeste presentaties tijdens het evenement gingen dan ook over dit onderwerp. Gelukkig waren er ook enkele sprekers die de impact van headless op je huidige contentstructuur en -organisatie belichtten.
Nicolas Pastorino van Interflora was een van die sprekers. Hij benadrukte dat MACH niet alleen een technologievisie is, maar ook een denkwijze die de hele organisatie moet doordringen. Hij had het bij deze opmerking over technologie, maar deze manier van denken is ook van toepassing op het ontwerp van content. Zonder deze mindset nemen we vaak beslissingen die resulteren in een contentsysteem dat niet schaalbaar is naar andere kanalen. Het is essentieel om rollen binnen de organisatie te hebben die zich deze manier van denken kunnen eigenmaken en uitdragen.
Eén gebruikerservaring, één taal
Tijdens een panel discussie concludeerde Jen Jones van de MACH Alliance dat het ontwikkel- en implementatieproces van een MACH-architectuur complex is. Dit wordt deels veroorzaakt doordat de verschillende disciplines die betrokken zijn bij een MACH-transformatie hun eigen frameworks hanteren. Zij gaf daarom aan dat er meer aandacht voor het verenigen van deze frameworks moet komen. Dit herken ik in mijn dagelijkse werkzaamheden met de ontwerpdisciplines UX, Content, Front-end en IT, waarbij elk van hen hun eigen taal hanteert bij het ontwikkelen van dezelfde gebruikerservaring. Mogelijk kunnen data scientists die steeds meer betrokken raken in ons vakgebied een rol spelen in het verenigen van onze vocabulaires in een gemeenschappelijke taal. Bijvoorbeeld door middel van een gedeeld design systeem.

Create Once Publish Omnichannel
D'Arcy Heath van UNUM benadrukte het belang van herbruikbaarheid en gestructureerde content in een sterk gereguleerde omgeving. Een middel daarvoor is het hanteren van een COPE-strategie. COPE staat voor "Create Once Publish Everywhere" en is al heel lang een buzzword in CMS-land. Echter, ik heb het nog nooit werkend gezien. Dit komt ook doordat nadat COPE een ding werd, de markt heel lang gedomineerd is door monolithische contentmanagementsystemen. Met de headless transformatie die MACH voorstaat, zou COPE mogelijk weer binnen handbereik kunnen komen.


Herbruikbare contentstructuren
Tijdens de presentatie van Hans Notenboom van Philips herkenden wij direct de situatie die we dagelijks ervaren. Hans beschreef het probleem van "embedded" content, waarbij de inhoud sterk verweven is met de pagina zelf. Hij benadrukte de uitdagingen om deze content los te koppelen van de vormgeving, zodat er een consistente structuur, stijl en inhoud kan ontstaan. In de presentatie werd geen concreet antwoord gegeven op hoe dit bereikt kan worden, dus vroeg ik hem tijdens de pauze hoe Philips haar contentmodellen ontwerpt, zodat ze schaalbaar zijn voor alle kanalen.
Uit het antwoord van Hans begreep ik dat op dit moment de focus meer ligt op het feit dát het ontwerp plaatsvindt, dan op de specifieke methode ervan. Zolang het contentmodel werkt voor de huidige kanalen binnen de gestelde scope, lijkt het ontwerp van de contentarchitectuur minder belangrijk te zijn. Echter, wat als er zich een nieuw kanaal aandient dat dezelfde content wil gebruiken? Zal het contentmodel dan nog steeds goed functioneren? Het is paradoxaal dat een contentarchitectuur binnen een "headless" CMS voor meerdere kanalen in feite niet echt "headless" is als de content niet herbruikbaar is in nieuwe kanalen zonder dat dit aanzienlijke impact op het contentmodel veroorzaakt.
Hierin ligt naar mijn mening de kern van de meerwaarde van contentarchitectuur. Het is essentieel dat de architectuur schaalbaar is, zelfs wanneer de content plotseling in andere contexten en kanalen binnen andere merken of zelfs andere bedrijven moet worden gebruikt. Hans merkte terecht op dat het ontbreken van standaarden voor contentarchitectuur vreemd is, vooral omdat men binnen hun vakgebied, de zorg, zou verwachten dat er standaarden zijn voor de informatieobjecten die ze gebruiken.

Conversational journeys
Balakrishnan Subramanian van Mars presenteerde hoe Mars hun traditionele, monolithische systemen heeft gemigreerd naar een flexibele, modulaire MACH-architectuur. Met hun diverse assortiment, variërend van voedsel tot dierverzorgingsartikelen, is het voor Mars van cruciaal belang om snel en efficiënt te kunnen reageren op marktveranderingen. Later in zijn presentatie noemde Balakrishnan er twee:
- Google en Microsoft zullen steeds meer fungeren als toegangspoorten tot producten en diensten binnen het bedrijfsdomein. Door dit punt vroeg ik mij af of de scope van "omnichannel" gaat verschuiven van alle kanalen die je als bedrijf bezit, naar alle kanalen die je bezit én de kanalen die je niet bezit, maar waar mensen jouw content wel ervaren,. Denk aan Google for Jobs en andere rich search widgets.
- Traditionele customer journeys zullen plaatsmaken voor conversatiegedreven gebruikerservaringen, waarbij generatieve AI-assistenten een belangrijke rol spelen. Deze voorspelling, die ook door mijn collega Henk Westerhof regelmatig wordt gedaan, staat in contrast met de focus die wij dagelijks zien op het ontwerpen en ontwikkelen van op pagina's gebaseerde contentervaringen of apps.
Samenvattend
Na het bijwonen van dit evenement zien we de waarde van MACH. We realiseren ons dat MACH-principes complementair zijn aan ons vakgebied. We zien alleen ook dat er nog onvoldoende aandacht is voor gestandaardiseerde methoden om een contentarchitectuur te ontwikkelen binnen een headless CMS. Uit de verhalen op het evenement komt een beeld naar voren alsof bij elke implementatie van een headless CMS het contentmodel steeds opnieuw moet worden uitgevonden. Terwijl een product een product is, ongeacht of het hondenbrokken of bloemen betreft. Ze delen grotendeels dezelfde eigenschappen. Dit geldt ook voor andere soorten content, zoals vragen, antwoorden, handleidingen, diensten, webpagina's, video's, artikelen, blogs en afbeeldingen.
Conclusie: MACH needs content standaarden
Voor heel veel soorten content moet er een standaard architectuur framework komen dat we bij elke implementatie van een headless CMS kunnen toepassen. Zo'n framework leidt tot meer efficiëntie en hogere kwalitateit op het gebied van schaalbaarheid, interoperabiliteit, toegankelijkheid, onderhoudbaarheid, enz. Met zo'n framework zullen wij pas het volledig potentieel van headless contentmanagementsystemen kunnen benutten, en daarmee MACH visie kunnen verwerkelijken.
"Het kopen van een headless CMS zonder informatiearchitectuur is als het kopen van een raceauto zonder motor en elkaar er dan in rondduwen."
Patrick Bosek
—
Thoughtleader Structured Content en Content Operations,
Heretto
Over de auteur

Arjoen Kikkert
Content designer
Content-architectuur
Omnichannel
Headless
Contentstrategie