Victor Visser van Informaat vertelde over zijn ervaringen met waardengedreven ontwerp bij Boon Edam, producent van ‘entree-oplossingen’. Denk hierbij aan draaideuren, toegangspoortjes en beveiligingsdeuren. Ooit begonnen als maker van houten draaideuren is Boon Edam uitgegroeid tot een bedrijf met 20 dochterondernemingen, ruim 1300 medewerkers en meer dan 55 distributeurs wereldwijd.
Ondanks dat er steeds meer digitale technologie aan de producten zelf is toegevoegd, blijft die technologie op het gebied van digitale dienstverlening nog een beetje achter. En daar zit een van de belangrijkste uitdagingen: hoe kan Boon Edam relevant blijven in deze snel veranderende digitale wereld?
De oplossing was een ‘eenvoudig’ printplaatje voor nieuwe en bestaande deuren en poortjes. Hiermee werd het mogelijk producten op afstand te configureren of te bedienen. In een dashboard wordt alle data verzameld en weergegeven. Zo zie je welk poortje het wel of niet doet, wat er stuk is, enzovoort.
De uiteenlopende waarden van twee doelgroepen, gerepresenteerd in persona’s Jos Sleutelbos en Felicity Facility, hielpen om de wensen van de klant in beeld te brengen. Zo wil Jos dat de poortjes 'gewoon werken' terwijl Felicity veel meer bezig is met thema’s als prestatieverbetering, duurzaamheid en smart buildings. En deze waarden zijn doorvertaald naar een concrete waardepropositie, serviceprocessen en een klantapplicatie.
Waar voorheen bij een storing een monteur ter plekke moest gaan om het probleem te analyseren, weer terug naar de werkplaats om een onderdeel op te halen om daarna weer richting klant te gaan, kan nu een probleem nu al direct worden afgelezen en kan de monteur met het juiste onderdeel naar de klant gaan. Daarmee halveer je het aantal ritjes. Goed voor het milieu, lagere kosten voor BoonEdam en een tevreden klant die sneller en efficiënter geholpen is. En op termijn kan de klant profiteren van de voordelen als voorspelbaar onderhoud, slim sparepart gebruik continue prestatieverbetering op gebied van gastvrijheid, security en duurzaamheid.
Zo zijn de waarden van Jos en Felicity slim gecombineerd voor korte- en langetermijnoplossingen.