Van Meeuwen
Digitale toekomstvisie concreet gemaakt

Het belang van smeertechnisch onderhoud
De basis van een goed werkend machinepark is goede smering. Dat levert kostenbesparingen op en meer uptime van machines. Vergelijk het met een stadsfiets. Als een fietsketting nooit een druppel olie krijgt, weten we wat er gebeurt. De fiets gaat piepen en kraken en als je echt pech hebt, sta je op een dag stil met een gebroken ketting. Dan blijkt daarnaast ook de tandwielen en de lagers vervangen moeten worden. Heel wat vervelender en duurder dan een druppeltje olie op zijn tijd.
Uitdaging voor de toekomst
In smeertechnisch onderhoud is veel winst te behalen, vooral wanneer wederzijdse kennis beter benut wordt. De vraagstelling is daarom: ‘Hoe verander je de ‘mindset’ van onderhoudsmanagers van productiefaciliteiten zodat ze bereid zijn om hun onderhoudsgegevens inzichtelijk te maken?’ En om die data te delen met Van Meeuwen, zodat er een optimale oplossing ontstaat? En hoe blijf je de eigen organisatie doorontwikkelen naar kennispartner? Met dit vraagstuk heeft Van Meeuwen ons benaderd. Deze casus laat zien wat klantgericht ontwerpen, visualisatie en co-creatie oplevert. Hoe design helpt om een succesvolle verandering in gang te zetten. We zijn dan ook trots op de behaalde resultaten.

Op onderzoek uit
We zijn samen met Van Meeuwen begonnen aan de speurtocht. Op zoek naar de latente wens van de klant. Kortom: de fabriek in. Vragen stellen, doorvragen, nog een controlevraag stellen. Tot het irritante aan toe. En steeds opnieuw iedere bevinding en aanname valideren. Dat zelfde hebben we gedaan bij een andere onuitputtelijke bron aan ervaring en kennis: Van Meeuwen's eigen medewerkers. Niet alleen om zeker te weten dat alle info boven tafel komt, maar ook om draagkracht te creëren voor verandering.

Wat we geleerd hebben
De maintenance manager is verantwoordelijk voor het smeerbeheer. Smeerbeheer is echter niet ‘top of mind’, omdat de waan van de drukke dag regeert. Ook heeft hij in veel gevallen moeite om investeringen in smeertechnisch onderhoud te verantwoorden, omdat de directe waarde niet inzichtelijk is. Terwijl een duurder smeermiddel, vaker smeren of een beter opgeleide onderhoudsmonteur juist heel wat kan opleveren. Een uur minder downtime, minder onderdelen vervangen of een jaar extra levensduur scheelt al snel tienduizenden euro’s. En, tegenwoordig ook niet onbelangrijk: het draagt bij aan een duurzamere vorm van ondernemen. Al deze resultaten spreken boekdelen, maar wel pas als je dat met cijfers en concrete verbeterplannen inzichtelijk maakt. De beslissers moeten immers ook kunnen begrijpen en uitleggen waarom je hierin zou investeren.
Concrete concept- ontwikkeling
Met de input uit de onderzoeksfase hebben we in een vroeg stadium meerdere ideeën bedacht en tot leven gebracht in de vorm van toekomstscenario's, propositie pagina's en klikbare prototypes. Deze visualisaties hebben enorm geholpen om eerste ideeen concreet te maken en om je daarmee de toekomst voor te stellen.

Experimenteren
De concepten zijn natuurlijk allemaal mooi bedacht, maar wordt de klant er ook blij van? Alleen door te testen in de praktijk ontdek je of een oplossing werkt. We hebben voor de meest risicovolle aannames slimme pragmatische experimenten bedacht om te valideren of de klant er daadwerkelijk waarde in ziet.

Het resultaat
Samen hebben we in deeltrajecten waarde gecreëerd op meerdere fronten. We hebben een visie op de toekomst ontwikkeld en tot leven gebracht in twee gevalideerde proposities voor digitaal smeerbeheer. De visie heeft de simpele naam ‘Slimmer Smeren’ gekregen. Want zo moet het zijn: simpel en slim. Het ‘slimmer smeren platform’ en een softwaretool geven deze visie handen en voeten. De tools leveren vele inzichten op in de verbeterpunten van het smeertechnisch onderhoud en zorgen ervoor dat het betrokken team tijdig de juiste acties kan ondernemen. Zo wordt de meerwaarde van beter smeertechnisch onderhoud per aanpassing concreet gemaakt. Dat helpt de onderhoudsmanager bij de interne verantwoording van investeringen en om effectief verbeteringen door te voeren. Na een succesvolle pilot wordt de uitrol opgeschaald van 4 naar 40 klanten.

Een verandering in de organisatie
Misschien wel de belangrijkste winst: Van Meeuwen heeft zich een nieuwe werkwijze eigen gemaakt, vanuit het perspectief van klantgericht ontwerpen, experimenteren en valideren. Een grote verandering in de mindset van medewerkers en op organisatorisch gebied. Dit is mede bereikt door Van Meeuwens medewerkers actief te betrekken tijdens het traject en ze de kneepjes van het vak bij te brengen in co-creatiesessie en trainingen, zoals de Masterclass Service Design. Dat is precies zoals Informaat het graag ziet: voordoen-meedoen-zelf doen. Van Meeuwen blijft verbeteren en is klaar voor een heldere toekomst als hoogwaardig dienstverlener en expert in duurzaam smeertechnisch onderhoud.
“Ik ben niet alleen onder de indruk van het resultaat uit deze service design samenwerking, maar ook hoe Informaat gezorgd heeft dat onze medewerkers een nieuwe, klantgerichte denkwijze eigen hebben gemaakt. Dit is blijvend van waarde voor de organisatie.”
Rogier van Meeuwen
—
CEO,
Van Meeuwen
Ook een smerig goede dienstverlening?

Marcel Kosters
Business director