UX management kring 10 jaar

10 jaar UX management kring

De UX management kring, een initiatief van Informaat, bestaat 10 jaar. De UX management kring is een community van UX managers van meer dan 30 toonaangevende merken, waaronder ING, NS, ABN-Amro, TomTom, DUO, Gemeente Amsterdam en Adidas.

De impact van AI op UX

Het jubileum, dat gevierd wordt op 20 april 2023, zal in het teken staan van AI. De deelnemers zullen inzichten delen en discussiëren over de impact van AI op UX, mogelijke risico’s die AI met zich meebrengt en hoe AI kan worden ingezet om de gebruikerservaring te verbeteren.

Ontwikkelingen en trends

"De afgelopen 10 jaar hebben we talloze bijeenkomsten georganiseerd voor de UX management kring, waarbij we altijd focussen op de nieuwste ontwikkelingen en trends op het gebied van UX management,” aldus Susanne van Mulken, Strategy director bij Informaat. "We zijn verheugd om ons 10-jarig jubileum te vieren met het thema AI, aangezien AI een steeds belangrijker onderdeel wordt voor veel bedrijven, en ook voor UX managers ongetwijfeld een rol van betekenis gaat spelen. We zijn benieuwd naar de inzichten die onze community zal delen tijdens deze jubileumeditie."

Deelnemers UX management kring

De UX manager

In 10 jaar zijn de UX-afdelingen in bedrijven en organisaties sterk gegroeid. Er ontstond zo ook een nieuwe rol: de UX manager, de persoon die leiding geeft aan het totaal van UX inspanningen binnen een organisatie. Sinds 10 jaar treffen UX managers elkaar regelmatig in de UX management kring, die drie keer per jaar wordt gehouden, soms in het hoofdkwartier van Informaat in Hilversum, soms bij een van de deelnemende organisaties.

Netwerk van UX managers

Waar UX professionals veelal in teams samenwerken, staat de UX manager er in de organisatie vaak alleen voor. De UX management kring is in het leven geroepen als een netwerk waar UX managers hun vakgenoten kunnen ontmoeten en kunnen praten over de uitdagingen van hun vak.

Uitdagingen UX managers

Uit de gesprekken in de kring blijken de uitdagingen veelal op tactisch of strategisch niveau te leven. Het positioneren van UX in de organisatie, denken in digitale ecosystemen, ethische kaders rond big data bepalen: het zijn een paar voorbeelden van meer strategische uitdagingen.

Doorlopende verbetering van UX teams wordt door veel UX managers genoemd als belangrijke uitdaging. De juiste mensen vinden blijkt niet eenvoudig. Goede UX’ers werken bij voorkeur voor een organisatie met een lange traditie en reputatie op het gebied van design, voor zichzelf of bij een bureau.

Uitdagingen door de jaren heen

  • 2013: De rol van de UX manager
  • 2014: 'Brick-and-mortars' vs.'Digital natives'
  • 2015: UX strategie; Customer Journey Management
  • 2016: UX & ICT in DevOps teams; Van UX naar CX designer; Design maturity
  • 2017: Relatie studie en beroepspraktijk; UX metrics; Van data naar ontwerp
  • 2018: GDPR; Design en Agile
  • 2019: Design culture; Personal data ownership & UX design
  • 2020: COVID; UX Design tijdens COVID
  • 2021: Stand van UX management; Professionele competenties
  • 2022: UX design in roadmaps; War on talent

De stand van UX in Nederland

Wil je meer weten over de UX management kring?